Odborná porota Moravskoslezských uměleckých Cen Jantar vyhlásila nominace v kategorii Operní divadlo. Nominaci získalo celkem dvanáct umělců za role ztvárněné v divadlech Moravskoslezského kraje. Většina nominací patří Národnímu divadlu moravskoslezskému v Ostravě, tři nominace pak míří do Slezského divadla Opava. Šest nominací je za ženské role, stejný počet je za role mužské. Oceněni budou dva umělci - jedna žena a jeden muž.
Porota rozhodovala ve složení Milan Bátor, Helena Havlíková, Radmila Hrdinová, Olga Janáčková, Martin Kajzar a Josef Herman, který byl pro letošní ročník zvolen předsedou poroty. Nominace a jejich zdůvodnění jsou následující:
Markéta Böhmová za roli Hraběnky v inscenaci opery W A. Mozarta Figarova svatba. Slezské divadlo Opava, dirigent Vojtěch Spurný, režie Jana Andělová Pletichová, premiéra 23. února 2020.
Pěvkyně Markéta Böhmová upoutala nejen svým mimořádně kvalitním pěveckým výkonem, ale také způsobem, jakým vytvořila postavu Hraběnky, trpící lidské bytosti i ženy, která dokáže za své důstojnější postavení cílevědomě bojovat.
Lucie Hilscherová za roli Martinky v inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička, Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, dirigent Marek Šedivý, režie Jiří Nekvasil, premiéra 23. září 2021.
Lucie Hilscherová v roli Martinky přesvědčila bezpečnou pěveckou technikou a bohatě odstíněným hereckým projevem. Její jevištní jednání není nikdy samoúčelné, pěvkyně vždy působí jako přirozená součást dění. Mezzosopranistka své postavě dodala i patřičný životní elán a hluboké emoce.
Veronika Rovná za roli Vendulky v inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, dirigent Marek Šedivý, režie Jiří Nekvasil, premiéra 23. září 2021.
O pěvecké a herecké kvality Veroniky Rovné ve stěžejních rolích se opera Národního divadla moravskoslezského může opírat již delší dobu. Její Vendulka je niterně procítěná i důkladně v projevu a emocích odstíněná a ukázkově pracuje s dynamickou škálou. Rovná disponuje znělým sopránem podpořeným vysoce kultivovaným projevem, prostým jakéhokoliv přílišného patosu.
Markéta Schaffartzik za roli Milici v inscenaci opery Any Sokolović Svadba. Dirigent Jurij Galatenko, režie Jiří Nekvasil, česká premiéra na festivalu NODO - Dny nové opery v Ostravě 28. srpna 2020.
Markéta Schaffartzik ztvárnila nevěstu, která se loučí se svobodou v kruhu svých nejbližších kamarádek. Hlavní roli opery podala s rituální pudovostí, nehledanou, živočišnou a koncentrovanou. Podařilo se jí vyjádřit archetypální událost myšlením a cítěním současné mladé ženy.
Doubravka Součková za roli Elinor v inscenaci opery Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, dirigent David Švec, režie Ondřej Havelka, premiéra 28. října 2021.
Elinor, dcera amerického vyslance a objekt toužení majitele panství se strašidlem, je další úspěšnou rolí ve strmé kariéře Doubravky Součkové. S jiskřivým sopránem a muzikantským citem pro Křičkův stylový mix ji obdařila šarmem i patřičnou dávkou feministické povýšenosti při pohrdání lyrickými výlevy svého ctitele i strachem z ducha, než s roztomilým půvabem zamíří do happy endu.
Petra Alvarez Šimková za titulní roli v inscenaci opery Giacoma Pucciniho Tosca. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, dirigent Marek Šedivý, režie Jiří Nekvasil, premiéra 13. února 2021.
Pěvkyně se suverénně vyrovnala s dramatickým partem, který podala v emočně silném výrazu a propracovala ho do hlasových i významových detailů. Její Tosca není jen brilantní zpěvačkou, ale také citlivou i vznětlivou a vášnivou ženou, která se nezalekne tyranského Scarpii a nezaváhá před smrtí. Přitom v tak trochu civilním podání Šimkové není Tosca žádná heroina, ale obyčejná žena, která jen přirozeně reaguje na události, jež jí osudově potkaly.
Martin Bárta za roli Scarpii v inscenaci opery Giacoma Pucciniho Tosca. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, dirigent Marek Šedivý, režie Jiří Nekvasil, premiéra 13. února 2021.
Barytonista Martin Bárta má roli Scarpii především po pěvecké stránce zažitou již z předchozích nastudování. To mu umožnilo vytvořit v inscenaci ostravské opery sugestivní pěvecko-hereckou kreaci démonického tyrana, který má veškerou moc na své straně a může si se svými obětmi dle libosti pohrávat. Postavu policejního šéfa Scarpii má dokonale promyšlenou a propracovanou do řady působivých hlasových poloh, výrazových gest a detailů.
Tadeáš Hoza za roli Ducha hraběte Kazimíra ze Satalic v inscenaci opery Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, dirigent David Švec, režie Ondřej Havelka, premiéra 28. října 2021.
Tadeáš Hoza je mladý talentovaný umělec s pěveckou zkušeností v různých oborech od folkloru přes baroko až po klasický operní repertoár a s přirozeným hereckým talentem. Vše plně zúročil v postavě Ducha hraběte Kazimíra v Křičkově žánrově rozkolísané opeře. Suverénní pěveckou interpretaci role propojil s živým hereckým projevem, jímž v groteskní nadsázce a se smyslem pro detail výborně vystihl tragikomickou postavu ducha unaveného zbytečným strašením a toužícího po zaslouženém odpočinku.
Luciano Mastro za roli Lukáše v inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, dirigent Marek Šedivý, režie Jiří Nekvasil, premiéra 23. září 2021.
Vzpomeňme, že italský tenorista Luciano Mastro začal ostravskou kariéru ukázkovým provedením Števy v Janáčkově Její pastorkyni a nadále obohacoval interpretaci právě českého repertoáru. Také v Hubičce patřil na jevišti k nejlepším a do postavy Lukáše sonorním tenorem opět přenesl své know how patřičných emocí, typických pro italské pěvce. Jeho Lukáš je proto rozervaný i něžně milující. A precizně artikuluje. Spolu s Veronikou Rovnou (Vendulka) utvořili vyváženou milostnou dvojici.
Josef Moravec za roli Jiřího, hraběte ze Satalic v inscenaci opery Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší. Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, dirigent David Švec, režie Ondřej Havelka, premiéra 28. října 2021.
S přesně dávkovanou noblesou, satirou a ironií, z níž dýchá atmosféra prvorepublikových filmů, vystihl Josef Moravec postavu Jiřího, hraběte ze Satalic a majitele zámku se strašidlem, jako nesmělého, ale vytrvalého milence dcery amerického velvyslance. Vděčným zdrojem humoru se tak stal i střet české mentality s tou americkou.
Jaromír Nosek za roli Figara v inscenaci opery W A. Mozarta Figarova svatba. Slezské divadlo Opava, dirigent Vojtěch Spurný, režie Jana Andělová Pletichová, premiéra 23. února 2020.
Jaromír Nosek stvořil Figara mužného, mladistvého, aktivního, přesně dle potřeb mladě obsazené a drobnokresebně rozpohybované inscenace. Do podoby postavy přesně zapadá i Noskův pěvecký projev, jímž do významových i pěveckých detailů interpretoval hravý part. V neposlední řadě jej ozdobil bezpečně vedeným barevným basbarytonem.
Lukáš Zeman za roli Hraběte v inscenaci opery W A. Mozarta Figarova svatba. Slezské divadlo Opava, dirigent Vojtěch Spurný, režie Jana Andělová Pletichová, premiéra 23. února 2020.
Mladý pěvec vytvořil roli Hraběte s pro něj již charakteristickou pěveckou drobnokresbou, vypracovanou po stránce stylové, technické i výrazové. Neméně přesvědčivý byl jeho výkon herecký a pohybový.