Pořadatelé Moravskoslezských uměleckých Cen Jantar vyhlásili nominace v poslední kategorii, kterou je vážná hudba. Za vynikající nahrávky a koncertní projekty byli nominováni klavírista Miroslav Beinhauer, dirigent Jiří Habart, cembalista Jiří Havrlant a houslista Jiří Vodička. Držitel ceny bude vyhlášen 22. dubna na galavečeru v Domě kultury Poklad.
O nominacích rozhodla odborná porota ve složení Milan Bátor, Jiří Čech, Markéta Dvořáková a Jaromír Javůrek, který byl pro tento ročník zvolen předsedou poroty. Verdikt je následující:
MIROSLAV BEINHAUER
Klavírista Miroslav Beinhauer si během roku 2023 svrchovaně podmanil extrémně náročný nástroj zvaný šestinotónové harmonium a jeho nominace nepostrádá pádné argumenty. Je jediným interpretem na světě, který na tento raritní nástroj dokáže hrát. V rámci festivalu Ostravské dny na něj provedl mnoho nových děl současných autorů. Podobně zásadním způsobem se tento iniciativní umělec podílel hned na třech nahrávkách renomovaných labelů Sub Rosa a Warm Winters. Těžko bychom v současnosti hledali odvážnějšího a užitečnějšího interpreta, který se oddaně věnuje dílům českých i zahraničních skladatelů.
JIŘÍ HABART
Sezonu snů má za sebou vycházející hvězda dirigentského nebe Jiří Habart, nominovaný nejen za vynikající soutěžní i umělecké výsledky. V roce 2023 Habart exceloval na několika prestižních interpretačních soutěžích světového formátu, kde prokázal skvělou intuici, svěží muzikalitu a přirozené charisma. Zejména z Londýna a maďarského Debrecínu mladý dirigent přivezl několik cenných triumfů. K dalším výrazným uměleckým počinům Habarta patří především nastudování oper Claudia Monteverdiho a Henryho Purcella v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě.
JIŘÍ HAVRLANT
Pro své debutové album zvolil mladý cembalista Jiří Havrlant riskantní plán. Nové hudební vydavatelství Soleil et pluie a dvě stylově rozdílné kompozice Johanna Sebastiana Bacha ovšem byly trefou do černého, která mu vynesla jasnou nominaci poroty. Jeho nahrávku Francouzská ouvertura provází sametová akustika a neobyčejně kontaktní zvuk, který je jasný a barevný. Z pohledu interpreta Havrlant představil vytříbené a brilantní ztvárnění, jež respektuje historický kontext a přitom se nevzdává samostatného názoru a osobního temperamentu.
JIŘÍ VODIČKA
Málokdo dokáže okouzlit publikum jako houslový mág Jiří Vodička, jejž porota nominovala za neobvykle zdařilou uměleckou sezonu. Ostravský rodák loni sklidil mimořádný ohlas za své brilantní provedení koncertů mistrů italského baroka. V náročném repertoáru z dílny Vivaldiho, Telemanna a Gemianiho se pohyboval s neslýchanou virtuozitou a úžasnou lehkostí. Skvělou souhrou s ansámblem Barocco sempre giovane Vodička ukázal, že hravě zvládá jakoukoli interpretační výzvu a dokáže jí vtisknout pečeť jedinečného zážitku. Přirozenou empatii pro komorní souhru a stylovost prezentoval také s Klavírním triem České filharmonie na slavnostním koncertu festivalu Beethovenův Hradec v opavském Minoritském klášteře