
Pořadatelé Moravskoslezských uměleckých Cen Jantar oznámili nominace za rok 2024 v kategorii Vážná hudba Nominováni byli za pozoruhodné umělecké aktivity klavíristé Miroslav Beinhauer a Martin Kasík a také dirigent Marek Prášil. Kdo Cenu Jantar za rok 2024 získá, bude jasné na slavnostním večeru, který se uskuteční v pondělí 19. května 2025 v Domě kultury Poklad v Ostravě.
Odborná porota pracovala letos ve složení Markéta Dvořáková (předsedkyně poroty), Milan Bátor, Jiří Čech, Marcela Kysová Halmová a Jaromír Javůrek. Zdůvodnění nominací je následující:
Miroslav Beinhauer za tři nahrávky se skladbami Petra Bakly, Františka Chaloupky a Adriána Demoče.
Pianista Miroslav Beinhauer v loňském roce vydal tři nové nahrávky, které jsou důležitým příspěvkem k poznání současné hudby a žijících autorů. Vedle zahraničních skladatelů se Beinhauer intenzivně věnuje též propagaci české hudby. Na jeho nahrávkách lze číst jména jako Petr Bakla, František Chaloupka a Adrián Demoč. Beinhauer jejich díla nikoli jen výtečně nahrál, ale pravidelně je uvádí na svých koncertech v České republice i zahraničí. Za svou cílevědomou prezentaci nové hudby získal pozitivní hodnocení tuzemské i mezinárodní kritiky.
Martin Kasík za album Ballades & Scherzos s hudbou Fryderyka Chopina.
Klavírista Martin Kasík své reprezentativní album s nejobtížnějšími skladbami Fryderyka Chopina natočil na vrcholu své sólové dráhy. Jeho dlouholetá koncertní zkušenost s Baladami a Scherzy romantického "básníka klavíru" vyústila v interpretační pojetí, které se zmocňuje posluchače strhující emocionalitou, vytříbenou tónovou kulturou a delikátní barevností. Kasík věnoval nevšední pozornost také argumentačně spolehlivé výstavbě, díky níž má jeho nahrávka mimořádné poetické kouzlo a dar vyprávět příběhy tam, kde jsou slova zbytečná
Marek Prášil za hudební nastudování opery Káťa Kabanová skladatele Leoše Janáčka.
Dirigent Marek Prášil v loňském roce nastudoval v neobvyklém instrumentálním obsazení Janáčkovu operu Káťa Kabanová. Inscenace Slezského divadla Opava vzbudila pozornost nejen v regionu, kde byla inscenována, ale také na festivalu Opera v Praze. Prášil také úspěšně rozvíjel své muzikálové a koncertní aktivity, které jsou důkazem jeho širokého profesního záběru. Svědčí o tom zdařilá premiéra muzikálu Elisabeth v Národním divadle moravskoslezském i koncerty v litevském Vilniusu, polských Katovicích či například v rámci festivalu Dvořákova Praha.